Warning: mysql_query(): No such file or directory in /home/gbinka/public_html/151/151/151/wp-content/plugins/html-templates/htmlTemplates.php on line 21

Warning: mysql_query(): A link to the server could not be established in /home/gbinka/public_html/151/151/151/wp-content/plugins/html-templates/htmlTemplates.php on line 21

Warning: mysql_fetch_array() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /home/gbinka/public_html/151/151/151/wp-content/plugins/html-templates/htmlTemplates.php on line 25

Warning: mysql_query(): No such file or directory in /home/gbinka/public_html/151/151/151/wp-content/plugins/html-templates/htmlTemplates.php on line 39

Warning: mysql_query(): A link to the server could not be established in /home/gbinka/public_html/151/151/151/wp-content/plugins/html-templates/htmlTemplates.php on line 39

Warning: mysql_query(): No such file or directory in /home/gbinka/public_html/151/151/151/wp-content/plugins/html-templates/htmlTemplates.php on line 45

Warning: mysql_query(): A link to the server could not be established in /home/gbinka/public_html/151/151/151/wp-content/plugins/html-templates/htmlTemplates.php on line 45
Wskazówki do rozpisywania HRa – 151 WDW "A co może pójść źle?"

Kwi 14

Wskazówki do rozpisywania HRa

Idea stopnia:

Ma własny system wartości wynikający* z Prawa Harcerskiego. Kieruje się nim we wszystkich aspektach swojego życia. Potrafi godzić pełnione przeze siebie role, np. w rodzinie, w szkole, w pracy, w działalności społecznej. Osiąga mistrzostwo w wybranych dziedzinach aktywności. Jest świadomym obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej. Swoim życiem daje świadectwo o harcerstwie.

* wynikający tzn. oparty na prawie, nie musi być całkowicie zgodny

Poniższe punkty mają służyć służyć dobremu przygotowaniu się do rozpisania próby. Są przeznaczone zarówno dla opiekuna jak i dla próbanta – zachęcamy obie strony do zapoznania się z nimi.

1. Próba jest przede wszystkim przeznaczona dla osób 18-21 lat.
2. Opiekunem może być osoba o stopniu HRa, lub phma.

– na początku próby opiekun wyjaśnia idee i założenia próby oraz ustala zasady współpracy
– opiekun odbija myśli, pomaga, natomiast próbant kieruje swoją próbą
– opiekun daje swobodę próbantowi (też w sprawie spotkań)
– KSH jest do dyspozycji próbanta i opiekuna; razem ustalają zasady komunikacji z Kapitułą

3. Podstawą do przygotowania programu próby jest idea stopnia, załączone pytania mogą być podstawą do analizy i punktem zaczepienia w dyskusji, jednakże strukturę próby wybiera próbant
4. Próba powinna być wyzwaniem
5. Próba powinna wykształcić umiejętność zauważania potrzeb w swoim otoczeniu i reagowania na nie
6. Najlepiej aby zadania były atrakcyjne i spełniały marzenia
7. Sugerujemy, aby każdy obszar rozwoju znalazł odzwierciedlenie w zadaniach.
8. Ostatnia próba harcerska jest początkiem samodzielnego i świadomego rozwoju

Ocena próby przez KSH: postępujemy zgodnie z poniższym dokumentem- „Regulamin zdobywania stopni harcerskich i naramiennika

Obszary:

To nasze propozycje obszarów, którym warto poświęcić trochę czasu myśląc o wchodzeniu w dorosłość. Każdy obszar ma przyporządkowane kilka pytań, aby zapobiec temu, że podczas analizy do próby zostanie pominięty ważny aspekt. Pytania są oczywiście pomocnicze i nie powinno się do nich ograniczać podczas analizy.

-rozwój fizyczny, zdrowie

  • czy uprawiasz jakiś sport?
  • czy satysfakcjonuje Cię twoja kondycja?
  • czy regularnie się badasz?
  • czy dbasz o zdrowie?
  • czy śpisz wystarczająco?
  • jak się odżywiasz?
  • czy dobrze dzielisz czas między obowiązkami, a odpoczynkiem?

– rodzina, związek

  • czy masz pomysł na swoją przyszłość?
  • czy i z kim chcesz tworzyć rodzinę?
  • jaką masz wizję swojej przyszłej rodziny?
  • jak angażujesz się w życie rodzinne?
  • jakie masz kontakty w rodzinie?

– życie socjalne (przyjaciele)

  • czy masz znajomych?
  • czy wychodzisz z domu?
  • czy angażujesz się w grupę rówieśniczą?
  • czy masz przyjaciół? kto jest twoim przyjacielem?
  • czy masz dla nich czas? jak go spędzasz?

– emocje

  • czy jesteś otwarty na poznawanie nowych osób
  • czy umiesz radzić sobie ze stresem?
  • czy byłeś bezpośrednio odpowiedzialny za coś dużego? jak się z tym czułeś?
  • jak reagujesz wobec niepowodzenia, krytyki?
  • czy lubisz nie konstruktywną krytykę (tzw. hejt)?
  • jak wyrażasz swoje emocje? z kim o nich rozmawiasz?

– edukacja, praca

  • co umiesz dobrze robić?
  • jakie umiejętności chcesz jeszcze udoskonalić?
  • czy masz plany na życie zawodowe? co chcesz robić w życiu?
  • czy chcesz kształcić się formalnie? uczyć się w zorganizowany sposób?
  • jakie formy edukacji nieformalnej Cię interesują?
  • czy dążysz do usamodzielnienia się finansowo? Jak?

– życie codzienne

  • czy umiesz racjonalnie gospodarować pieniędzmi?
  • czy współuczestniczysz w utrzymaniu/prowadzeniu gospodarstwa domowego?
  • czy umiesz racjonalnie zagospodarować swój czas? czy wyrabiasz się z rzeczami?
  • jak wygląda Twój dzień?

– zainteresowania

  • jak spędzasz swój czas wolny?
  • czy masz życie pozazawodowe i pozaharcerskie?
  • czy robić coś z ludźmi, którzy mają podobne zainteresowania?

– religia, system wartości, wiara

  • co jest dla Ciebie ważne w życiu?
  • czy zastanawiałeś się jaki jest Twój system wartości? Czy żyjesz w zgodzie z nim?
  • czy wiesz w co wierzysz?
  • czy jesteś osobą religijną?
  • czy jesteś aktywnym członkiem jakiejś grupy wyznaniowej?
  • czy Twoje działania są ukierunkowane na obszary które są dla Ciebie ważne?

– życie społeczne, postawa obywatelska, służba

  • co uważasz za swoje środowisko lokalne? Co robisz, co możesz dla niego zrobić?
  • jak służysz społeczności lokalnej, ojczyźnie?
  • czy bierzesz udział w życiu politycznym? Czy chodzisz na wybory?
  • czy masz swoje poglądy polityczne?
  • jak rozumiesz patriotyzm, jak on się przejawia w Twoich działaniach?
  • czym dla Ciebie jest harcerstwo? Co Cię w nim trzyma? Czy masz pole służby poza harcerstwem, czy uważasz że jest ono ważne?

– charakter, osobowość, kultura osobista

  • jak ludzie się z Tobą czują?
  • czy znasz swoje mocne strony, jak je wykorzystujesz?
  • czy znasz swoje słabe strony, czy pracujesz nad nimi?
  • czy uczestniczysz w życiu kulturalnym?
  • czy umiesz zachować się stosownie do sytuacji?
  • czy umiesz i nie boisz się wypowiadać swojego zdania?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.